Henrik Haves nyrestaurerede kunstværker – Billedgalleri

– Billeder fra aftentur onsdag den 26. august 2020.

Ringkøbing Bevaringsforening havde inviteret til aftentur med fokus på restaureringen af Henrik Haves udsmykning i og omkring de tidligere amtsbygninger ved Østergade.

Amt byggede ikke en ny amtsgård, da de nye amter blev oprettet i 1970, men etablerede sig i forskellige nye og gamle bygninger omkring Østergade i Ringkøbing. Amtet besluttede derfor i 1993, at de forskellige bygningskomplekser skulle knyttes sammen ved hjælp af kunstnerisk udsmykning lavet af kunstneren Henrik Have.

Kunstværkerne er blevet renoveret i løbet af foråret 2020, og fremstår nu med det oprindelige udtryk, så denne gang bliver det en anderledes positiv oplevelse end forrige gang.

Den ansvarlige konservator på opgaven, Sigrid Ninel Kledal, fortalte undervejs fortælle om det omfattende arbejde med de forsømte kunstværker, og tidligere kontorchef ved amtet, Erik Holm, fortalte anekdoter om Henrik Have og kunstværkerne.