Forslag til Bevaringsprisen 2020 og 2021

Igen i år beder Bevaringsforeningens bestyrelse om hjælp til at finde kandidater til bevaringsprisen. Bestyrelsen vil så gennemgå de udpegede bygninger og finde årets prismodtagere.

Da vi ikke uddelte prisen sidste år på grund af coronasituationen, dækker den i år både 2020 og 2021.

Bevaringsprisen uddeles på Ringkøbing Bevaringsforenings generalforsamling onsdag den 23. februar 2022. Der kan uddeles en pris til en bygning i Ringkøbing by og en i den øvrige del af den gamle Ringkøbing Kommune. I byen skal bevaringsarbejdet være afsluttet i 2020 eller 2021, mens det på landet godt må være et arbejde, der har stået på over en længere periode eller løbende bevaringsarbejde.

For begge priser gælder det, at de er en påskønnelse for godt bevaringsarbejde, og det kan være restaurering, tilbageføring eller vedligeholdelse. Rammerne er vide, men det gælder om at finde de bygninger, der fortjener Bevaringsforeningens bevågenhed og dette årlige skulderklap.

Det kniber altid med kandidater uden for Ringkøbing By, så vær især opmærksom på de mange smukke gamle og velholdte bygninger i landsbyer og på landet. Derfor opfordrer vi i bestyrelsen alle til at se sig omkring der, hvor de bor, og sende forslag til Bevaringsprisen.

Ring eller sms til næstformand Søren Damgaard Jensen på 21 39 53 05, send en mail til post@bevaringsforeninngen eller skriv i kommentarfeltet under dette indlæg.

Forslagene skal være bestyrelsen i hænde senest søndag den 6. februar 2022.

Der må gerne foreslås flere bygninger – alle forslag er meget velkomne. Vi skal have bygningens adresse, ejerens navn, en kort begrundelse samt indsenderens navn og adresse. Blandt indsenderne trækkes der lod om to flasker vin.

Læs mere om Bevaringsprisen her

2 thoughts on “Forslag til Bevaringsprisen 2020 og 2021

1. Ulla Rokkjær

Stadilvej 17, alrum gl. Skole var en øjenbæ af rang, på et af de mest synlige steder i vores skønne sogn. Nu er det moderniseret og smagfuldt indrettet, og tiltrækker ressourcestlrke turister til vores område.

Svar
  2. Jette Solvig Brødbæk

indstilling af Stadilvej 18, 6980 Tim til Bevaringsprisen 2020
    Ejer (og indstiller): Jette Solvig Brødbæk, Stadilvej 12, 6980 Tim. Tlf: 29 26 89 45
    Mail: hello@jettesolvig.dk

Begrundelse: Bevare, renovere og opgradere en bolig på landet, som de fleste ville have revet ned, som den forsømte og tilgroede ruin, den var, da jeg overtog den i 2019 på tvangsauktion.
    Oprindeligt lå her Alrum Skole, opført i 1901. Den brændte i 1969.
    I 1970 blev den nuværende bygning opført – og det er denne, der er gennemgribende og bæredygtigt restaureret. jeg er nemlig grundlæggende imod at kassere noget, der kan bruges. Og det ligger mig på sinde at boliger i det åbne land bliver bevaret. Er de først revet ned, er en bolig forsvundet for altid og man får ikke lov at bygge der igen.
    Det oprindelige udhus fra 1901 er bevaret.

Se vedlagte bog, der i fotos og korte tekster viser renoveringsprocessen og tankerne bag. Bogen er afleveret i postkassen på Markskellet 2, 6950 Ringkøbing.

Tak fordi jeg må dele mine overvejelser om renoveringen med jer i bevaringsforeningen.
    Jeg er meget stolt af og glad for resultatet, som ifølge mange lokale i sognet virkelig pynter på Stadilvej.

Huset bliver pt udlejet via Airbnb og jeg bruger det til bl.a. kurser. Brugerne er begejstrede.

jeg glæder mig til at høre fra jer uanset om mit projekt kommer i betragtning eller ej.

De venligste hilsner,

Jette Solvig Brødbæk