Udflugt til Herning – Tilmelding

Medlemsudflugt lørdag den 17. september 2022

At Herning er ældre end Ringkøbing, kommer nok bag på de fleste Ringkøbingensere. Men sådan er det. Og byens historie er faktisk spændende, selv om både by og historie tilsyneladende er lige ud ad landevejen. Tag med på denne udflugt og bliv klogere på en by, der ikke er så kedelig, som man skulle tro…

Bevaringsforeningen betaler entreer og guidede rundvisninger. Deltagerne betaler selv for frokost, drikkevarer og kaffe, som løber og i ca. 250 kr. pr. person.
Til frokost kan der vælges mellem stjerneskud og pariserbøf. Angiv dit/jeres valg ved tilmelding.

PROGRAM:
9.00 Vi mødes på parkeringspladsen ved Toften i Ringkøbing
Vi fordeler os i bilerne og kører til Herning.
Herefter 50 min. til kørsel

9.50 – 10.10 Hedeagerkirken, Gl. Kirkevej 33 i Herning
Vest for Hedeagerkirken ligger den nedlagte kirkegård og resterne efter Hernings gamle kirke fra 1100-tallet.
Herefter 10 min. til kørsel.

10.20 – 11.35 Herningsholm, Herregårdsparken i Herning
Herregården rummer i dag museum for St. St. Blicher og skiftende udstillinger om stedets historiske betydning som økonomisk og kulturelt brændpunkt for egnen. Vi får en omvisning under overskriften:

Krigeren, kræmmeren og Blicher.
Herningsholm fra 1579 er om nogen den midtjyske hedes herregård. Den blev grundlagt som et decideret befæstningsanlæg og har gennem tiden huset bemærkelsesrige personligheder, lige fra bondeplageren Siegfrid Rindscheid til rigets største godsejer Christian Rantzau. På turen rundt i Herningsholms lokaler fortæller vi historien om godsejernes storhed og fald. Turen slutter med fortællingen om forfatteren St. St. Blichers liv og levned.

Herefter 15 min. til kørsel.

11.50 – 13.30 Smedegades P-plads i Herning
Det nye Herning opstod omkring byens første tinghus, der blev bygget i 1827, og udviklede sig derefter i området omkring Torvet og den nye kirke fra 1889. Vi går en tur med indfødt guide i epicenteret for byens eksplosive udvikling op gennem 1800-tallet. Efter byvandringen er der frokost på Hotel Eyde, der har rødder tilbage til det nye Hernings tredje bygning fra 1839.

Herefter 15 min. til kørsel.

13.45 – 15.15 Tekstilmuseet i Herning
Vi får en guidet omvisning i den ombyggede klædefabrik under overskriften:

Made in Midtjylland – fra Boomtown til Worldwide.
Hør den fascinerende historie om Midtjyllands forandring fra fattig hedeegn til blomstrende industrisamfund. Teknologi, infrastruktur og kraftkilder skabte en eksplosiv vækst omkring midten af 1900-tallet. Byerne boomede og fabrikker sprang frem i kældre og baggårde i takt med at mænd og kvinder strømmede ind til de midtjyske byer for at få job i tekstil- og beklædningsindustrien. Men i slut-1980’erne outsources der og industrien rykker væk og skaber helt nye betingelser for den danske tekstilindustri.

Efter rundvisningen er der mulighed for en kop kaffe på museet inden hjemturen.

Herefter 45 min. kørsel – 46 km

Ca. 16.00 – Tilbage på parkeringspladsen ved Toften i Ringkøbing

Tilmelding senest 12. september.

Tilmelding til københavnertur:

Contact Form: