Havnepladsen 2, Havnekontoret

Opførelsesår: 1906
Bevaringsværdi: 3

Husets historie:

Den røde træbygning med balkon på Havnepladsen har været havnekontor og depot for havnefogeden siden det blev bygget i 1906, da havnen blev anlagt. Den fredede bygning er tegnet af den kendte arkitekt Ulrik Plesner fra Vedersø, der satte sit præg på Ringkøbing og Skagen i starten af 1900-tallet.

Havnen startede beskedent med det gamle havnebassin ud for havnekontoret og molen, der afgrænser denne mod det store havnebassin mod vest. Oprindeligt var der ikke en havn i Ringkøbing, men skibene ankrede op lidt ude i fjorden, og man kørte varer til og fra på hestevogne, eller man sejlede dem i lavbundede pramme.

De gamle havnebassin blev anlagt, da man fik brug for at sejle byggematerialer over fjorden i forbindelse med opførelsen af Lyngvig Fyr i 1906, og det vestlige bassin blev anlagt i forbindelse med byggeriet af slusen i Hvide Sande i 1928.

Læs mere om Ulrik Plesner

Billeder:

Foto Bevaringsforeningen 2014.

Foto Bevaringsforeningen 2014

Foto Ejvind Draiby 1970 / Lokalhistorisk Arkiv

Postkort

Foto Anders Grimstrup

Kan du bidrage med oplysninger?
Så skriv gerne i kommentarfeltet nederst.
Du kan også vedhæfte fotografier.