Bevaringsprisen 2014

Der var indstillet fire bygninger til bevaringsprisen for 2014, to i byen og to på landet, og på Bevaringsforeningens generalforsamling blev der uddelt to bevaringspriser, begge i byen.

Kongevejen 49

Stuehuset til den gamle møllegård, der i dag er opdelt i to boliger, var indstillet af Kirsten Holck Pape med blandt andet denne begrundelse:

” Min begrundelse for det er at huset lige har været igennem en større renovering, som er gjort med nænsom hånd.

Ejerne har været på Ringkøbing Museum for at se gamle billeder og malerier (Jesper Maler) af huset, som jo er hovedbygningen til det der hedder Møllegården.

Så der er igen kommet skorsten på huset, nyt tag og nye vinduer (som de originale) lavet hos Bøjsø i sibirisk lærketræ. De fortjener at komme i betragtning og ligeså Kongevejen 47.”

Dommerkomiteen valgte at nøjes med at give prisen til Kongevejen 49, der blandt andet har fået nye, kittede vinduer og en ny skorsten.

Bevaringsprisen 2014-5

Kongevejen 49

Bevaringsprisen 2014-6

Kongevejen 47 og 49

Østergade 44

Den gamle Accissebod, der oprindeligt er bygget som smedie uden for byporten af hensyn til brandfaren, var indstillet af Gitte Frost Andersen:

” Jeg vil gerne indstille Østergade 44, der i 2014 har gennemgået en nænsom restaurering med nyt tag og påbygning af kviste. Der er isat nye vinduer i gavlen med kittede ruder og koblede rammer.

Indvendig er der også “fundet” en gammel original gavlvæg, som er nænsom restaureret.
Lofter er lavet i gammel stil, tilpasset de gamle bjælker.”

Bevaringsprisen 2014-8

Bevaringsprisen 2014-9

Østergade 44

Ud over de to bygninger, der delte Bevaringsprisen, var der indstillet yderligere to bygninger, som begge ligger på landet:

Holstebrovej 92

Indstillet af Svend Erik Larsen:

”Prøv at se bygningen holstebrovej 92 Hee den er blevet lavet i stand med nyt stråtag og me-get andet. En virkelig pæn bygning.” Ejendommen ejes af Hanne og Per Nielsen Stræde.
Bygningen er indstillet af Svend Erik Larsen, Kornblomsten 31, Ringkøbing”

Bevaringsprisen 2014-4

Bevaringsprisen 2014-3

Koustrupvej 5, Velling gamle Station