Ringkøbing-Skjern

Bygningsbevaring i Ringkøbing-Skjern Kommune

Byggeskikken i den nye Ringkøbing-Skjern kommune er præget af den vestjyske natur. Samspillet mellem vinden, vandet, landskabet og mennesket kommer stærkest til udtryk i de gamle klitgårde, men også bebyggelserne i købstæderne, stationsbyerne og på landet bærer præg af en enkel og robust arkitektur med mange smukke bygninger og bymiljøer som bør bevares.

Bevaringsforeningerne i de oprindelige kommuner arbejder sammen om at skabe interesse for bygningsbevaring og kendskab til den vestjyske bygningskultur i Ringkøbing-Skjern kommune. Foreningerne har udgivet dette kort for at markere samarbejdet og pege på nogle af de bevaringsværdige bygninger, der præger kommunen.

Bygningerne på kortet er Abelines Gård, Lyngvig Fyr, Fiskerskure, Gammel Sogn Kirke, Hotel Ringkøbing, Westergaards Hotel i Videbæk, Vandtårnet i Skjern, Ringkøbing Museum, Skjern Vindmølle, Lønborggaard, Apoteket i Tarm og Brejninggaard.

Kortet er tegnet af arkitekt Søren Damgaard Jensen, Ringkøbing.