Forårstur til Christiansfeld

Forårstur 2015

Verdens kulturarv – Byplanlægning – Bygningsbevaring

Ringkøbing Bevaringsforening arrangerer lørdag den 25. april 2015 en tur til Christiansfeld.

Der er indsendt ansøgning om Christiansfelds optagelse på Unescos verdensarvsliste i 2014, og den forventes endelig færdigbehandlet i løbet af sommeren 2015.
Christiansfeld har siden 1993 været optaget på Unescos såkaldte tentative liste på grund af byens særlige regulære byplan, arkitektur og bemærkelsesværdige helhed.

De bygningsmæssige detaljer og håndværksmæssige udførelse er af en meget fin kvalitet, og blandingen af lokal byggeskik og arkitekturens stærke påvirkning fra Brødremenighedens oprindelses by Herrnhut i Sachsen giver byen en hel speciel og særegen karakter.

Cand. mag. Annemette Løkke Berg vil tage os på en ca. 1 1/2 times guidet tur i Christiansfeld  kl. 11.

Efter turen rundt i byen spiser vi frokost på Brødremenighedens Hotel (egen betaling).
Efter frokost kan man evt. selv på egen hånd udforske byen nærmere.

Tilmelding senest den 19. april – efter princippet ” først til mølle” –  til Knud Hammer tlf. 21 49 68 11 eller via mail på adressen  knud@knud-hammer.dk – oplys ved tilmeldingen om du kan stille egen bil til rådighed.

Vi mødes på  Havnepladsen i Ringkøbing kl. 08.45, hvor vi fordeler os i private biler og er klar til afgang kl. 9.

Medlemmer af Ringkøbing Museumsforening er inviteret til at deltage.

Deltagerbetaling: Gratis for medlemmer af Bevaringsforeningen – andre betaler 50 kr.

1024px-Christiansfeld_-_gadeparti4 (830x623)