Vedersø Klit

Sommerhuse i Vedersø Klit

Sommerhusområdet på Vedersø Klit har rod tilbage i 1930’erne, og de karakteristiske huse med afvalmede stråtage har rod i såvel egnens traditionelle byggeskik som i Landsforeningen Bedre Byggeskik, der i begyndelsen af 1900-tallet arbejde på at skabe smukke og harmoniske bygninger med rod i den danske bygningskultur.

I et forsøg på at bevare områdets fine samspil mellem sommerhusene og klitlandskab så intakt som muligt, har byggeriet på Vedersø Klit i årtier været underlagt klausuler om, hvordan husene skal se ud, hvor tæt de må ligge på hinanden og hvordan husenes omgivelser skal tage sig ud. Det betyder blandt andet at ældre bygninger skal bevares og at ny bebyggelse skal underordne sig den eksisterende byggestil og landskabsform med hensyn til proportioner, materialer og farver, lige som der ikke må opsættes hegn i området.

Denne målrettede forvaltning af arealet har betydet, at Vedersø Klit i dag fremstår som et af Vestkystens mest harmoniske og indbydende sommerhusområder.

Den afstemte arkitektur føjer sig fint ind i klitlandskabet.