Sommertur til Ribe

Ribe viste sig fra sin smukkeste side, da en flok af Bevaringsforeningens medlemmer var på sommerudflugt til Danmarks ældste by.

Domkirkebyen har op gennem tiden haft stor indflydelse på Ringkøbing, og de to byer har mange fælles træk, blandt andet de røde teglsten, der præger begge byers middelalderlige bykerner.

I Ribe er man bevidste om kulturarvens potentiale og forpligtelser, og der er bred lokal opbakning til en stram bevaringspolitik. Byen har formået at få bevaring, turisme og kroner og ører til at gå op i en højere enhed, og senest har man med det helt nye menighedshus ‘Kannikegården’ på Domkirkepladsen vist, hvordan ny arkitektur kan tilpasses og berige det smukke bymiljø, når man tænker visionært og har modet.

Vi fik en engageret rundvisning af menighedsrådets formand, Tage Rosenstand, og efter besøget var det svært at undertrykke sin ærgrelse over den arkitektoniske ligegyldighed, der i øjeblikket er ved at blive bygget på Kirkepladsen i Ringkøbing.

Efter frokosten, der blev indtaget på et solbeskinnet trappeanlæg med udsigt over åen, viste Anette Gori, der har en fortid som arkitekt ved Ringkøbing kommune, rundt i byen.

Anette Gori fortalte om kommunes rolle i bevaringsarbejdet, og der er ingen tvivl om, at administrationens store faglige viden og den politiske forståelse og opbakning, kombineret med det folkelige engagement, har sikret Ribes status som en af landets mest velbevarede middelalderbyer.

Dagen sluttede med kaffe og kage i solskinnet foran Hotel Dagmar, og her kunne man så sidde og fundere over, at Ribes bygningarv, ifølge Realdanias rapport ‘Vores Fælles Skatkammer’ fra 2015, giver byen en årlig omsætning på 92 mio. kroner – der er faktisk gode penge i en stram bevaringspolitik!