Nyt liv og jazz i gamle huse

Byvandringen startede ved Ringkøbing Biograf onsdag den 6. juni klokken 18.30, og i løbet af aftenen kiggede vi nærmere på tre af de bygninger, der inden for kort tid har ændret funktion, så de stadig summer af liv.Ringkøbing Biograf flyttede i 2011 in i Borgen, der blev bygget til Ringkøbing Håndværkerforening i 1889, og fra 1961 til 1996 fungerede som missionshus for Indre Mission, hvorefter huset var børneinstitution frem til 2009. Der er nu indrettet to moderne biografsale, og både huset og biografen har fået nyt liv.Efter biografen gik turen ned forbi det gamle pakhus ved banegården. Pakhuset, der er fredet, og bygget i 1907, er blevet sat flot i stand af Per Green, og lokalerne kan nu lejes til fester og andre arrangementer. Vi så bygningen ude og inde, og Peer Green fortalte om de mange fine detaljer i træ- og murværk er blevet nænsomt restaureret.

Fra Pakhuset gik vi forbi banegården og hen til det tidligere elværk, der i år er blevet bygget om til Generator, det længe ventede spillested i Ringkøbing. Bygningen blev bygget i 1907, og fik bevaringsprisen i 2007 – 100 år efter – i forbindelse med en flot istandsættelsen. Elværket, funktionærboligerne, posthuset, banegården og pakhusene langs Nørredige danner en smuk og velbevaret helhed af offentligt byggeri fra forrige århundredskifte.

Her hørte vi om bygningen, og efterfølgende var der mulighed for at slå sig ned ved de hyggelige café-borde og nyde en stille pilsner, mens Martin Lau Kvartet gik på scenen og fyldte rummet med jazzmusik, der afsluttede en dejlig aften i tre velbevarede huse, der har fået nyt liv.

Det er Foreningen Medspil, der står bag etableringen af spillestedet, og foreningens formål er at understøtte og bidrage til udviklingen af musikmiljøet i kommunen. Læs mere påhjemmesidenwww.medspil.dk

Gruppen siger selv om musikken: Martin Lau Kvartet bliver ledt af gruppens guitarist Martin Lau, hvis musik også udgør størstedelen af kvartettens repertoire, og som netop er aktuel med CD-udgivelsen Happy Mao. CD’en er blevet udgivet ikke-kommercielt hvilket vil sige at den (i sin fysiske form, vel at mærke) er gratis.

Albummet blev indspillet i foråret 2011 i Tuborgstudiet på Esbjerg Musikkonservatorium hvor alle tilknyttede musikere også fandt hinanden. Kvartetten som spiller live har en anden besætning af musikere end indspilningen for at fremme den spontane tilgang til numrene og for at skabe noget unikt i stedet for en genopførelse af indspilningen.

Hør musikken her:

Occasionally by The Martin Lau Page

Steder med sjael-1

Fra den nye forsamlingssal i Pakhuset.

Steder med sjael-2

Godsekspeditionens gamle vægt.

Steder med sjael-3

Fra koncerten med Martin Lau Kvartet.

Steder med sjael-5

Fra koncerten med Martin Lau Kvartet.

Steder med sjael-6

Til de flestes overraskelse serverede Highland Whiskeys gratis smagsprøver.

Steder med sjael-4

Aftenens koncert var Bevaringsforeningens debut som koncertarrangør…