Tidligere arrangementer

I menuen i højre side kan du læse om tidligere arrangementer under Arkiver.
Arrangementer, der er afholdt før 2013 er omtalt på siden her.

Ringkøbing – Historie med fremtid

Under denne overskrift har Ringkøbing Bevaringsforening sat fokus på Ringkøbings kulturarv som ressource for den lokale udvikling, og vi har kunnet glæde os over stor tilslutning til arrangementerne.

I løbet af foråret og sensommeren 2011 inviterede Ringkøbing Bevaringsforening til fire foredrag og fire byvandringer med hvert sit tema, der omhandlede købstadens og dens bygningskulturs historie gennem syv århundreder. Målet var at skabe opmærksomhed om de kvaliteter og det udviklingspotentiale, der ligger i Ringkøbings særlige kulturarv.

I en kælder sort som kul – Ringkøbing under jorden

Onsdag den 14. oktober 2009 benyttede omkring 80 personer sig af Bevaringsforeningens opfordring til at tage med på en anderledes aftentur i en del af det gamle Ringkøbing, som ellers er lukket for offentligheden.

På denne skumle, men hyggelige aftentur, gik vi med Knud Hammer og Jens Aarup Jensen i dybden i fire af byens kældre som en del af Kulturfestival Mørket. Den underjordiske tur gik fra sodavandsfabriken Aktiv  via en tysk bunker og brødrene Wieses halvprivate øldepot til One Collections bar under Harpøths købmandsgård i Østergade.

På hjørnet af Torvegade og Enghavevej, hos Ulla og Ludvig Nielsen,  var vi nede i kælderen, der har huset sodavandsfabrikken Aktiv og et mindre ølbryggeri. I dag er kælderen anderledes hyggelig, og sodavandene er afløst af en flot vinkælder.

En larmende dieselgenerator og skarpe projektører sørgede for den rette stemning i den gamle tyske kommandobunker på Vesterkær, hvor Bent Møller Jensen fortalte om bunkerens storhedstid under Anden Verdenskrig og Den Kolde Krig. Heldigvis har man skønnet, at der ikke længere var behov for at opretholde bunkerens tidligere funktion, og efter en sørgelig deroute, hvor den dannede de klamme rammer om unges snifning af lightergas, er bunkeren i dag blevet stænget forsvarligt.

Rundvisning på Nørre Vosborg

Lørdag den 2. maj 2009 havde bevaringsforeningens medlemmer mulighed for at deltage i en spændende rundtur på Nørre Vosborg. Middelalderarkæolog Helle Henningsen, der ved alt, hvad der er værd at vide om herregården, var guide. Det var en spændende og oplysende tur, der førte os rundt i kældre og på lofter, der normalt ikke er tilgængelige.

Kend din by – 500 års Ringkøbinghistorie på 1 time

Mange havde valgt at følge parolen “Kend din by – 500 års ringkøbinghistorie på en time”, og begav sig ud på en byvandring, der gav et koncentreret indtryk af Ringkøbings spændende bygningshistorie. På seks udvalgte steder fortalte repræsentanter fra Ringkøbing Bevaringsforening og museet om en række markante bygninger, der tilsammen spænder over mere end et halvt årtusindes historie.

Der blev fortalt om det liv, der gennem århundreder har formet Ringkøbings bymidte: om fromhed og druk, beskidte studedrivere og rige købmænd.

Ringkøbings sidste heks (der var dog enkelte deltager, der mente at kende flere) dukkede under stor rabalder frem fra mørket i Tangs Hus ved museet, og skældte ud over vores behandlingen af heksene. Og under trusler og formaninger – godt hjulpet af en stor sort ravn og en grøn krystalkugle – modtog uskyldige deltagere grove fornærmelser og blev spået både godt og ondt i fremtiden.

Efter turen kunne man aflevere sin svarkupon, og de heldige vindere blev:

Jørn Madsen
Echard Wien
Anette Vendelbo
Marianne Sonne
H. Skovhuus
Bjørn Møller
Ketty Bendtsen
Herdis Kirk Bro
Bjarne Larsen

De rigtige svar er:

1.      Er kirken bygget af nonnesten / munkesten / præstesten?
2.      Er træerne foran Hotel Ringkøbing lindetræer / egetræer / pæretræer?
3.      Var Harpøth bager / karetmager / købmand
4.      Har stenene ved døren til Restaurant Italia form som vintønder / cementtønder / smørdritler?
5.      Et tavlene i Tangs Hus muret med gokker / mopper / mokker?
6.      Har Havnebygningen været iskiosk / auktionsbygning / magasinbygning?

Arkitekten Ulrik Plesner i Ringkøbing – er afholdt!

En rundgang i Ringkøbing med tidligere højskoleforstander Steen Espensen som turleder. En præsentation af 3 markante Plesner-huse: Dommerkontoret, Priorgården og den gamle sparekasse i Østergade og andre bemærkelsesværdige bygninger i Ringkøbing.

Torsdag, den 8. maj, kl. 19.00.
Turen starter ved Dommerkontoret, Kongevejen 10, Ringkøbing.

Arrangører: Ringkøbing Museumsforening og Ringkøbing Bevaringsforening.

Arkitekturforedrag – er afholdt!

Foredrag ved overinspektør Peter Dragsbo, Sønderborg Slot, under titlen:

Det hjemlige – Dansk arkitektur og byggeskik på vej fra Italien til Møgeltønder 1890-1920.

En bevægelses vej gennem nationalromantikerne Plesner, Nyrop, Brummer m.fl., de unge oprørere i “Den frie Architectforening” til de lokale murermestre i “Bedre Byggeskik” – set i europæisk perspektiv.

Onsdag, den 2. april, 2008 kl. 19.30.
Dommerkontoret, Kongevejen 10, Ringkøbing.

Arrangører: Ringkøbing Museumsforening og Ringkøbing Bevaringsforening.
Gratis adgang for medlemmer.

Øl, rugbrød og bygningskultur – er afholdt!

I forbindelse med Bygningskulturens Dag 2007 blev der over hele landet sat fokus på bygninger og bygningskultur med forskellige aktiviteter under temaet Industriens Bygninger.

Ringkøbing Bevaringsforening og Mylius-Erichsen Bryghus gik sammen om arrangementet:

Øl, rugbrød og bygningskultur

Onsdag den 5. september klokken 19.00 ved Mylius-Erichsen Bryghus.

Efter en byvandring med Jens Aarup Jensen, hvor vi så på nogle af de bygninger, der tidligere har huset småindustri som rugbrødsfabrik, tobaksfabrik og sodavands-fremstilling, sluttede vi med en rundvisning og efterfølgende prøvesmagning på Mylius-Erichsen Bryghus, hvor Søren Svingel fortalte om ølbrygning.