Indbydelse til arrangement om bygningsarven i Ringkøbing

Vores fælles skatkammer – bygningsarven er penge værd

Ringkøbing Handelsforening og Ringkøbing Bevaringsforening inviterer den 2. marts 2017 kl. 19,00 til et fælles arrangement om bygningsarven i Ringkøbing. Arrangementet foregår på Rådhuset i Ringkøbing.

Realdania har lavet en undersøgelse, der viser, hvordan fredede og bevaringsværdige bygninger og kulturmiljøer rummer en betydelig økonomisk merværdi. Og at det samtidig betaler sig – også økonomisk – at gøre en indsats for at sikre og udvikle den bedste del af vores historiske bygninger og kulturmiljøer. Målt på bundlinjen skaber bygningsarven værdi, for eksempel ved at tiltrække turister og skabe arbejdspladser.

På den baggrund har de to foreninger inviteret 3 oplægsholdere, der fra hvert sit perspektiv vil belyse emnet om bygningsarvens værdi.

• Esben Dannemand Frost, seniorrådgiver og arkitekt hos BARK.
  • Poul Anker Nielsen, formand for Ribe Handelsstandsforening.
  • Anette Gori, arkitekt ved Teknik og Miljø, Esbjerg Kommune (Ribe er del af Esbjerg Kommune)

BARK er en privat rådgivningsvirksomhed, som er ejet af Bygningsarvsfonden, og hed tidligere Dansk Bygningsarv. Dansk Bygningsarv blev etableret i 2009 med fokus på at formidle og rådgive om by- og bygningsarv. BARK har været med til at lave Realdanias undersøgelse ”Vores fælles skatkammer – bygningsarven er penge værd”. Esben Dannemand Frosts oplæg vil handle om denne undersøgelse og dens resultater og dermed også om dens betydning for en by som Ringkøbing.

Ribe er et af eksemplerne i undersøgelsen ”Vores fælles skatkammer”, derfor har vi inviteret formanden for Ribe Handelsstandsforening, Poul Anker Nielsen, til at give sit bud på, hvor vigtig by- og bygningsbevaring er for handelslivet og turismen i en by som Ribe.

Anette Gori arbejder i Esbjerg Kommune, og dermed også i Ribe, med beskyttelse og bevaring af bygningsarven. Anette Gori vil give oplæg om by- og bygningsbevaringens værdi for en kommune som Esbjerg, og kommunens rolle i dette arbejde.

Læs ‘Vores fælles skatkammer’ og ‘Værdien af bygningsarven’ her:

Vores fælles skatkammer

Værdien af bygningsarven