Bevaringsprisen 2003

Bevaringsprisen i byen bliver delt mellem to kandidater.

Den ene pris tilfaldt lægehuset på St. Blichersvej 12, som er restaureret af Jette Østergaard og Chr. Mønsted. Prisen tildeltes med følgende begrundelse:

– Den, der lever skjult, lever godt. I hvert fald er der udført et stykke restaureringsarbejde, der ikke er blevet bemærket af så mange, for huset ser jo ud som det altid har gjort – næsten da. Og det er en stor kvalitet, når det drejer sig om et smukt gammelt lægehus, der har fået en nænsom ansigtsløftning. Ikke nogen fedtsugning, ikke en total udglatning af alle rynker eller en ny Dolly Parton-barm, men bare den kærlige pleje, der skal til for stadig at pynte i bybilledet.

Den anden pris i byen tilfaldt Bojsens Gård ved andelsforeningens formand, Lene Astrup.

Prisen fik følgende ord med på vejen:

– Det er jo et bygningskompleks, der har trængt til en kærlig hånd i mange år, og nu er der så endeligt blevet foretagen en restaurering, og den har været grundig og gennemgribende. Så grundig, at man har været helt nede i de middelalderlige plovfuger under Vester Strandgade.

– Som en sidegevinst har vi nu fået en ny passage, der fører fra Vester Strandgade, gennem gården og ud på Nordeas parkeringsplads ved Grønnegade. Passagen har fået så stor folkelig popularitet, at man er nødt til at låse porten om aftenen inden værtshusgæsterne skal hjem. Passagen hedder i øvrigt Mikkelsens Passage efter købmand Mikkelsen, der havde stedet før købmand Bojsen.

Bevaringsprisen på landet tilfaldt en ejendom, som er en af egnens smukkeste gårde. Den er opført i 1919 efter tegninger af arkitekten Bertel Hansen i Bedre Byggeskikstilen som var meget fremherskende på egnen. Stuehuset er sat i stand udvendigt, og indendørs er der påbegyndt en nænsom restaurering.

Prisen fik blandt andet følgende ord med på vejen:

– Prisen tilfalder på Adelvej i Højmark. Alle kender gården, for det var den, der for nylig blev udnævnt til Årets Bolig 2004. Det er glædeligt at se, at bevaring og restaurering af gamle bygninger bliver påskønnet så meget, at det kan føre til en boligpris i konkurrence med nye, moderne boliger. I dommerkomiteen fik vi lidt grå hår i hovedet, for nu havde gården jo allerede fået en pris. Men på den anden side: hvis ikke Degnbol skulle have bevaringsprisen, der netop er en påskønnelser for godt bevaringsarbejde, så var det svært at se logikken….

– Inden jeg overrækker prisen til Karen Buie og Steen Jørgensen vil jeg lige give dem en formaning. Den kan læses på stenpladen, der er indmuret over Degnbols hoveddør:

Huse bygge – Riger samle
Lykken altid dog den gamle
thi mens Tiden hastigt farer
Kun et ærligt arbejd varer

– Indskriften er fra 1919, men den sidste linie kunne være et motto for al bevaringsarbejde: Kun et ærligt arbejd varer.

Formanden sluttede med at uddele yderligere en pris:

– Til sidst vil jeg uddele noget, man kunne kalde juryens specialpris. Den går til en bygning, som er blevet foreslået for andet år i træk. Der er ikke sket noget specielt med den i 2003, og det er der såmænd heller ikke de foregående år, så det vil ikke være helt rigtigt at give den bevaringsprisen. Men bygningen er altid blevet vedligeholdt meget flot.

-I år er der så den særlige anledning, at vi er gæster i huset. Det er nemlig kreditforeningen. Vi vil gerne give en buket blomster til Benny Hansen som en påskønnelse af det store vedligeholdelsesarbejde og som en tak, fordi vi må være her i aften.