Foredrag med Peter Olesen

Bygningskulturen i Ringkøbing – hvordan står det til

Journalisten Peter Olesen leverer arkitektonisk tilstandsrapport

Tirsdag den 22. september 2015 kommer den kendte journalist Peter Olesen til Ringkøbing, hvor han vil sætte bygningskulturen i fokus.

I den første del af foredraget vil Peter Olesen med mange eksempler fra hele landet vise, hvordan det står til med den generelle udvikling i byernes bygningskultur.

På den baggrund gennemgår Peter Olesen efter en lille pause Ringkøbings aktuelle bygningskulturelle tilstand. Denne del af foredraget vil være illustreret med masser af spritnye fotografier fra Ringkøbing bymidte. Peter Olesen ankommer nemlig til Ringkøbing allerede kl. 13 og bruger derefter hele eftermiddagen på at gå rundt i byen og indsamle eksempler på, hvordan det står til. Disse eksempler vil indgå i den arkitektoniske tilstandsrapport, som han præsenterer samme aften.

Efter denne gennemgang vil der være rig mulighed for debat. Peter Olesen har nemlig tid nok, for han overnatter i byen, som han har besøgt flere gange tidligere og altid har fremhævet som et eksempel på, hvordan man værner om bygningskulturen.

Foredraget er arrangeret af Ringkøbing Bevaringsforening i samarbejde med det tidligere Ringkøbing Folkeuniversitet, og alle er velkomne.

”Vi er derfor rigtig glade for, at det er lykkedes at få Peter Olesen til Ringkøbing”, udtaler det tidligere Ringkøbing Folkeuniversitets repræsentant Stig Martin Møller.  ”Vi håber, at mange vil møde op og få et indblik i bygningskulturens betydning og stifte bekendtskab med, hvordan man udefra ser på Ringkøbing og byens kulturarv”.

Også Ringkøbing Bevaringsforening glæder sig til arrangementet. Foreningens formand Søren Damgaard Jensen vil om eftermiddagen ledsage Peter Olesen på hans tur rundt i byen, så han har en stedkendt guide med indsigt i arkitekturen med sig.

Der er gratis entré til foredraget, som finder sted tirsdag den 22. september kl. 19.00 på Ringkjøbing Gymnasium, Vasevej 24 i Ringkøbing.

Der vil blive serveret en lille forfriskning undervejs.

Evt. yderligere oplysninger kan fås hos:
Stig Martin Møller, Blomstervænget 39B, 6950 Ringkøbing – tlf. 9732 1430 eller
sm@rkbgym.dk.