Fem fylder hundrede

Byvandring søndag den 27. oktober klokken 13.30.

I 1913 var der usædvanlig stor byggeaktivitet i Ringkøbing, og fem meget markante bygninger har siden sat deres præg på byen siden. På denne byvandring vil vi kigge nærmere på husene og høre om byens udvikling i perioden.

Vi mødes på Torvet og går forbi Priorgården, Nørrehus og Plesnerhus, før vi besøger Vestjysk Landboforening i den tidligere kreditforening og Dagbladet på St. Blichers Vej.

Alle er velkomne. Arrangementet koster 40 kr. – børn og medlemmer gratis.

Kirken_H_ 058

Priorgården, opført 1913 for Købmand Birkedal og tegnet af arkitekt Ulrik Plesner.

Nygade_K_ 501

Nørrehus, opført 1913 som biograf, butik og boliger og tegnet af arkitekt Kristian Jensen.

Østergade_K_441

Plesnerbygningen, opført 1913 som Ringkjøbing og omegns Sparekasse.
Tegnet af arkitekt Ulrik Plesner.

Nykredit_K_310

Vestjysk Landboforening, opført 1913 for Den vest- og sønderjyske Kreditforening.
Tegnet af Arkitekt Helge Bojsen-Møller.

0936

Ringkjøbing Amts Dagblad, opført 1913 som redaktion og trykkeri for Dagbladet. Tegnet af arkitekt Kristian Jensen. Foto fra 60-erne af Anders Grimstrup.